Ondernemen

Als er één stokpaardje is van elke rechtgeaarde liberaal dan is dat natuurlijk het ondernemerschap. De volgende legislatuur moet er dan ook één zijn waarin de Dilbeekse handelaars en ondernemers alle mogelijkheden krijgen tot ontwikkeling en groei.

Leegstand moet prioritair worden aangepakt met infrastructurele en fiscale maatregelen. We moeten beschikbare KMO zones maximaal benutten en daarnaast nieuwe mogelijkheden creëren. De Ruimtelijke Ordening moet aangepast worden aan de noden van de ondernemer, niet omgekeerd. Ruimtelijke ordening mag geen rem zijn op ondernemen.

Dilbeek heeft nood aan een MASTERPLAN ONDERNEMEN, niet om de noden in kaart te brengen. Die zijn genoegzaam gekend. Wél om structurele en inhoudelijke oplossingen uit te werken op lange termijn. Dilbeek moet een visie op de toekomst van haar lokale economie ontwikkelen. Waar willen we onze ondernemingen en handelaars zien staan in 2025?

Het is misschien een open deur intrappen, maar we kunnen niet genoeg benadrukken dat het centrum van Dilbeek handelaarsvriendelijker moet worden. Zoals in: véél handelaarsvriendelijker. We moeten durven kijken naar extra parkeerruimte, waarbij ondergronds gaan meer dan het overwegen waard is.

De gemeente kan shoppen bij lokale handelaars promoten door zélf actief met hen samen te werken. Waarom bij jubilea, huwelijken en andere vieringen geen aankoopbons cadeau geven die ingeruild kunnen worden bij de plaatselijke winkeliers? Dat is niet alleen origineler dan gadgets of geld, het is ook goed voor de lokale economie.

We kunnen het niet beter zeggen dan UNIZO, dat 5 principes vooropstelt voor een gezonde economie. 5 principes die we ten volle onderschrijven:

• Vlotte bereikbaarheid
  • Efficiënte samenwerking