Senioren

VIEF VZW bezorgde ons een lijst van 60 aanbevelingen voor een seniorenvriendelijk lokaal beleid. Onze groep heeft deze prioriteitenlijst integraal onderschreven. Wij pleiten voor een schepen die mee bevoegd wordt voor de uitwerking van deze prioriteiten.

Alles begint met meten. Meten is weten. Daarom moeten de noden van onze senioren eerst en vooral in kaart gebracht worden. Een goed seniorenbeleid moet erop gericht zijn mensen zo lang mogelijk en zo goed mogelijk thuis in hun vertrouwde omgeving te laten wonen. Het is daar dat ze het best gedijen. Het is daar dat ze gelukkig zijn en het meest genieten van hun oude dag.

We pleiten voorts ook voor een veilige en zorgzame omgeving. Een warm Dilbeek voor iedereen, maar zeker en vooral ook met een omkadering voor ouderen en kwetsbaren. Onze senioren op de hoogte houden van alle facetten van ondersteuning moet een constante zorg zijn. Daarnaast is de coördinatie van de zorg die ze krijgen erg belangrijk en moeten we ook goed kijken naar de mogelijkheden die de Vlaamse Overheid biedt.

Kort samengevat moet er meer aandacht komen voor de mobiliteit, de huisvesting en de vrijetijds- en cultuurbeleving van senioren. Veel meer dan nu het geval is. Want… deze groep zal straks 25 procent van onze plaatselijke bevolking uitmaken. Laten we dus goed zorgen voor onze oudere inwoners.