Onze visie op Itterbeek

Lucile Fol– 12de Plaats
Luc Deleu- Lijststrekker
Randy Priem – 9de Plaats

Itterbeek schuurt tegen het Brusselse Gewest aan en dus loert de verstedelijking altijd om de hoek. De Open VLD wil extra waakzaam zijn op dat vlak. Onze belangrijkste bekommernis is dan ook dat het landelijke karakter behouden blijft. Hoe kunnen we daarvoor zorgen? Door de groene ruimte maximaal te beschermen! Wij zullen ons dan ook verzetten tegen elk plan om woonuitbreidingsgebieden aan te snijden. Als Itterbeek iets nodig heeft, dan zijn het niet meer bakstenen, maar meer bomen.

Centrum

In het centrum van Itterbeek is behoorlijk wat werk aan de winkel: het geheel is hoognodig aan een opknapbeurt toe. Daarnaast moet de Itterbeeksebaan een veilige doorgangsweg worden. En van veiligheid gesproken… zeker rondom het nieuwe schoolcomplex op de Keperenberg kan die nog gevoelig verbeterd worden. Dat moet echt een prioriteit zijn bij het begin van de volgende legislatuur.

Keperenberg

Over het cultuur –en sportcentrum op de Keperenberg zeiden we eerder al dat het al z’n vroegere functies moet kunnen vervullen, zodat de Itterbekenaars straks weer kunnen sporten in hun eigen gemeente. Als zou blijken dat de grote zaal niet gerenoveerd kan worden, dan pleiten wij voor de snelle bouw van een nieuwe multifunctionele zaal. De cafetaria het cultuur –en sportcentrum is een echte ontmoetingsplaats en dat moet ook zo blijven in de toekomst. Dit is alleen mogelijk als ook déze plek grondig vernieuwd wordt.

Tennisclub SDI

Om nog even in de sportieve sfeer te blijven: het is geen geheim dat tennisclub SDI uit haar voegen barst. Daar kan een masterplan natuurlijk niets aan verhelpen. Wat we wél kunnen doen? Twee bestaande terreinen overkappen, zodat ze vaker gebruikt kunnen worden (lees: ook bij slechter weer). Nog even iets over voetbalclub ITNA. Deze Itterbeekse ‘sjotters’ staan voor zware uitdagingen. Dat heeft alles te maken met de mogelijke verkoop van hun terrein aan de Bettendries. Wij zeggen hier en nu: áls die verkoop doorgaat, dan móet er een waardig alternatief uitgewerkt worden voor de club. Met minder nemen we geen genoegen.

Bruegeljaar 2019

Van een sportfeest naar een volksfeest? Het is maar een kleine stap. Zoals de meesten onder u wellicht weten wordt 2019 het Bruegeljaar. Daardoor zal Sint Anna-Pede sterk in de kijker lopen en bij uitbreiding heel Itterbeek. Naast de verfraaiing en opfrissing van het centrum waarvan hoger al sprake, moet er ook werk gemaakt worden van het kerkhof. Zoals het onkruid daar nu zijn gangen gaat en paden en graven overwoekert, daar is maar één woord voor: schande.

Gemeenschapsleven

Itterbeek heeft altijd een bloeiend gemeenschapsleven gehad en bruist ook vandaag nog als een fris glas champagne. Feesten en kermissen maken onlosmakelijk deel uit van de ziel van Itterbeek. Laten we dat vooral zo houden. Dat kan alleen als we initiatieven niet alleen ‘liken’, maar ze ook actief ondersteunen en promoten. Mét vuurwerk en fanfare, wat ons betreft.

Colruyt Bettendries?

Tot slot nog dit: mag er een COLRUYT komen aan de Bettendries? Ja, dat mag. Maar één ding moet duidelijk zijn. We hebben plaats voor een supermarkt op mensenmaat, op maat van Dilbeek. We hebben géén plaats voor een Colruyt-filiaal op maat van heel Vlaams-Brabant. Wij moeten doen wat goed is voor Itterbeek. En dat is niet noodzakelijk hetzelfde als wat goed is voor een commercieel bedrijf. We stellen ons in dit dossier constructief op, maar zullen ook waken over een schaalgrootte die in verhouding staat tot lokale gemeenschap.